Friday, July 25, 2008

SERBA SALAH


aku serba salah sebenarnya, member aku nak pinjam RM700.00, katernya nak mula meniaga nasi lemak. aku macam serba salah, x bagi x kena, bagi pun x kena. mulut ni kalu ader orang nak pinjam duit aje mesti susah nak cakap x boleh. x bagi kesian kat anak-anak dier yang masih kecil, kan kalu dah bagi takut x bayor lak. dulu aku dah pernah kena skali, masa tu aku tengah mengandungkan kasih, tuan besar bagi aku RM500 untuk beli segala mak nenek jamu, aku simpan lu duit tu lam ASB, nanti kalu pas beranok baru nok beli, tapi member aku call cakap anak dia sakit so perlukan duit, sebagai manusia dah tentu aku x sampai ati, lebih-lebih lagi aku dan ader anak. so aku bagi ajelah, coz dia janji akan bayar lam masa 3 minggu aje. tapi sampailah aku beranok dia x bayor-bayor, so aku x aderlah beli jamu kat sendayu tinggi, beli jamu mustika ratu ajelah, dia bayor kat aku after 4 bulan pas tu tapi bukan sekaligus, RM50 bila dia ader duit, aku pun dah x ingat samada dia dah langsai bayar ke tak?

12 comments:

ratna said...

kalau pasal duit saya pun susah sikit. mmg selalu serba salah kan... kalau setakat RM10-20 tu tak per la gak. tp kalau dah beratus-ratus...mmg kena pikir 5-6 kali.

green apple said...

aku kalau bab duit ni mmg aku takkan bagi pinjam kat kawan2 melainkan kawan rapat aku yg cuma 2 orang tu. kalau sedara mara adik beradik takpe.
bukan apa, kengkadang yang pinjam ni bukan reti nak bayar balik, aku lak jenis malas mintak, dah ko pinjam ko pandai la bayar kan, takkan aku nak mintak2 pulak.

kang bila aku tak mintak, hati aku ni mula la mencaci maki, tak ke buat dosa namanya?

j u z z u N m e said...

tu lah kak..payah kan bile ade org mintak nak pnjm nih..tmbh plak kalau kite pun tgh kureng nih..rase kesian ngan takut2 die xbyr tuh bercampur2..

Suki Cida said...

jangan,jangan bagi...saya tahu semua tektik org nak pinjam. suka gune anak bagi simpati... ada kawan saya pun gitu, anak tak makan bagai... semua tu politik... tak pa akak ingat anak2 akak dulu sebelum nak pikir anak2 diorg ok

Nazathul Hamimi said...

betul tu, memang rsa serba salah sangat kalau kita tak bagi pinjamkan.. kang kalau bagi, orang ni cepat lupa daratan.. kalau tak minta,jangan harap dorang nak bayar..

ataupun macam ni jer la.. awak jangan ler bagi sampai RM700 tu.. awak cakap la awak ada takat RM100 jer.. at least kalau dia bayar RM50 dua kali bayar, tak ler terasa sangat.. sekadar pandangan

Suri said...

jangannn.... tolong lah jangan kasi. kadang2 kite kena jadi "cruel to be kind". kena start fikir utk diri sendiri jugak.. susah nanti later on kalau dia tak byr or bebuat lupa..

CRAZY BEAUTIFUL88 said...

ratna
tulah, itu yang kak rose duk pikiq tapi macam serba salah pun ye.


green apple
kak rose pun macam tu, dah bagi pinjam segan nak mintak balik

juzzunme
betul tu


suki cida
tulah tapi bila sebut pasai anak ni cam simpati lak


Nazathul
bagus idea tu, tapi husband kak rose lagi giler, dia cakap jangan bagi terus

suri
betul tu

pikir duk pikiq dulu ni

CIKGU PANJI said...

Memang serba salah. Kalau saya le, bagi dlm 200 boleh kot...kalau dia tak bayar pun takde le byk sangat.

ina's said...

cian akak. nak bagi leh tapi jgn bagi semua.

ras-adieza said...

rose,
mula2 kena pikir kita dulu...sama ada kita mampu tak bagi pinjam. Kalau tak mampu dan tu semata2 duit cukup2 untuk kita. Baik tak yah, banyak lagi jalan lain boleh dicari.

Tapi kalau rose memang tiada masalah bab duit , bolehlah teruskan niat tu untuk menolong...

hanya idea sajer..

sweethOneY said...

saye tak reti ckp tak..
tp kdg2 kena pk diri sendiri dlu kak..
lgpon kte tataw dia tu bleh trust ke tak kan..
byk tu yg dia nk pinjammmm

rasp said...

eeee mmg serba salah kan, rasp pun camtu bila dah bagi pinjam, bab nak minta bayor balik, seganlah plak nak mintak...... rasp nak pinjam 10 sen leh? *ahak*

 
template by suckmylolly.com