Tuesday, January 20, 2009

RUTIN HARIAN

rutin harian aku adalah luangkan masa selama satu jam or paling sikit pun setengah jam untuk main-main ngan abang n kasih. tak kira lah aper permainannyer wajib luangkan masa pada hari bekerja. lepas abiskan masa ngan anak-anak bih kurang sejam or 1/2 jam baru aku buat kerja, basuh n jemur kain.

anak dara aku ni nengok mood kalu nak main, kalu rasa nak main masak-masak, kitaorang main masak-masak, kalu rasa nak main ultraman lawan ngan batman, kitaroang main lawan-lawan. begitulah juga ngan abang, tapi abang danish ni sejak akhir-akhir ni suka main jadi cikgu dan anak muridnyer adalah kasih.


x larat camner pun aku kena paksa diri gak main ngan anak-anak. itu aje masa terbaik yang boleh aku berikan sepanjang ari bekerja.


sebenarnya aku terlalu menghargai masa yang ader bersama keluarga, dan kalu boleh aku tak mahu terlepas sesaat pun. kerana itu jugak aku jarang benor marah anak-anak, tinggikan sore ngan anak-anak apatah lagi memukul diaorang. Lain ibu bapa lain ajaran. Aku lebih senang ngan cara aku walaupun ader segelintir sedara mara aku yang tak setuju ngan cara aku. apap pun alasannyer aku tetap ngan pendirian aku. pengalaman lalu telah menjadikan aku serik untuk tidak menghargai aper yang ader di depan mata. Aku takut akan kehilangan ahli keluarga lagi, jadi seboleh-bolehnyer aku akan menghargai masa yang ader.
Pengalaman lalu juga mengajar aku untuk tidak melengahkan masa dan menghargai orang-orang yang aku paling sayangi. arwah adik aku mintak aku belikan kasut Nike, tapi tak kesampaian kerana dia meninggal sebelum dapat aper yang dihajatinyer. sehari sebelum kematian arwah abang aku jugak, aku ader bertikam lidah sikit ngan arwah abang aku, pastu belum sempat aku mohon maaf, abang aku jugak dah tinggalkan aku untuk selama-lamanyer. Arwah mak sedara yang paling aku sayang, minta tolong aku gorengkan maggi goreng mamak, tapi sebelum sempat aku masak, mak cik aku jugak dah pergi buat selama-lamanyer.



semuanya memberikan kesan yang mendalam dalam idup aku sehinggakan aku tak tergamak untuk marah apatah lagi memukul anak-anak aku. bohonglah aku sekiranya sikit pun tak pernah rasa nak marah atas kenakalan anak aku, pernah ader tapi aku cuma mampu gengam tangan untuk meredakan kemarahan. begitu juga kalu aku bertekak ngan laki aku, mami or eji, mesti aku yang mintak maaf time tu gak, tak kiralah salah siapapun, aku tetap akan memohon maaf time tu gak, aku tak mahu menyesal lagi seumur idup atas 3 kejadian yang berlaku

so moral of the story, hargailah aper yang ader kat depan mata.

7 comments:

nURmALa mAZLan said...

Erm…bagus la kak…bz macam mana pun kita, ada masa luang kan masa utk anak2 kan

gee ryder said...

yer betul kak, kta kena hargai ape yg ada dpn mata skg...kalo xde nti bru nk nyesal xsudah kan...nsb baik akak ingtkn hehe...

Blushwax said...

I agree with you. Spending time with family is very very important. Walaupun penat mana.

Blushwax said...

I agree with you. Spending time with family is very very important. Walaupun penat mana.

CuTeMiUt78 said...

ya kak.. betul bagai dikata..hargai la org2 yg kita syang

Arin said...

arin kadang2 kalau dah marah..aduhaiii..tak leh nak cover dah ..tapi pastuh tak sampai 5 minit marah, selalu pujuk balik anak..

CRAZY BEAUTIFUL88 said...

nurmala
nanti mala dah kawin, ader rezeki dapat anak, jangan lupa luangkan masa yang banyak-banyak gitu yer

gee ryder
tulah nanti nyesal tak sudah

blushwax
yup betul tu

cutemiut78
kena hargai betul-betul masa diaorang idup kat dunia ni

arin
selalu cam tulah kan

 
template by suckmylolly.com