Tuesday, February 03, 2009

ANAK-ANAK



aku bahagia sangat punya anugerah yang tak ternilai iaitu abang ngan kasih, mereka adalah pelengkap pada kehidupan aku, dan sehingga ke ari ni aku masih lagi menanti akan kehadiran rezeki daripada Allah S.W.T dan masih lagi menanti dan menanti.

tapi abang danish ni agak nakal sikitlah, semua member aku cakap anak aku nakal semacam, aper pun cakap korang, gua tarak hal coz anak gua still kecik lagi. ustazah mashitah pun ader cakap budak-budak yang normal akan melalui zaman kenakalannyer dan sekiranya kanak-kanak itu kurang aktif ataupun berdiam diri itu tandanya kurang sihat or sakit.

Dulu pun aku agak risau gak, tapi lepas adik aku bagi bahan rujukan panduan bagi anak-anak yang agak nakal, aku tak lagi rasa susah ati bahkan aku bahagia dan happy sangat kerana abang aktif dan nakal, rumah pun riuh rendah ngan sikap kenakalan abang dan bila abang demam, rumah aku jadi sunyi sepi aje, lebih-lebih lagi x der ornag nak usik kasih.


aku ader satu criter nak habaq kat sini, ari tu aku gi sogo, pastu aku nengok ader pompuan ni dia duk sekeh kepala anak dia, kuat tul bunyinyer, aku yang dah tua ni pun tak sampai ati nengok anak dier kena sekeh, kalu yer pun nak marah, janganlah disekeh kepala budak tu, kalu tak bunyi tak aper, ni bunyi kuat giler, pastu anak dia siap meraung pegang kepala kesakitan. Aku agak terkejut nengok, sampai ati dia tibai anak dier camtu, penat-penat ko ngandung 9 bulan, bila dah kuar senang-senang ko tibai. actually dia tengah asyik duk pilih barang pastu, dia gi lepaskan tangan anak dier, of coz lah budak tu ke saner-kesini, namapun budak, tak yah cakap anak orang lain, anak aku pun cam tu gak, pantang lepas sikit, nun jauh kat saner duk tilik barang. dah kesalahan kita yang duk asyik pilih barang bila anak main jauh ko marah. aku tak pandai nak nasihat orang, aku sendiri pun tak betul tapi aper yang aku boleh cakap adalah, baik korang sayang anak korang selagi dia ader kat depan mata kita, esok-esok bila dah tak der, menyesal pun tak guna lagi. tinggal sesalan seumur idup.



macamaner lah ader mak pak yang sanggup dera anak sedangkan anak tu lahir dari semaian cinta kita laki bini.

10 comments:

nURmALa mAZLan said...

Kita pon x berapa gemar kak kalau ada ibubapa yg marah2 atau ketuk anak cam gitu..diorg pun tau malu jugak kalau diperlakukan macam tu kat depan2 org..betul x?

atty's said...

fir pun nakal sgt..
org cakap kalo nakal masa kecik..nanti dah besar dia baik..jaga mak ayah dia..

dakgilachoc a.k.a nani said...

kita doakan akak dapat baby lagi nti..:)

takpe kak...bdk2 mmg nakal...anak2 buah kita pun sama...tulah tak fahamkan mcm mana ada ibubapa sanggup dera anak sendiri..huhu..

btw, kita dh tukar link..dakgilachoc.blogspot.com...update yer..:)

||alis|| said...

salam. hi kak~ sapa nama? tq for comment kat 2nd blog alis. just blog tuh mmg lambat hapdet, pasal kalu ader yg benar2 berat jer baru masuk n3 :)
any, both abang n adik adorable, mama mereka jugaks~
take care n nice day ahead!

Diamilikku said...

kak..
itu ibu bapa yang takde hati perut namanya...kita kalau marah sikit2 anak nangis pun dah rasa kesian n menyesal balik..nih bleh selamba relax duk sekeh kepala anak dia..kasi sekeh balik kepala dia...
geram den tau

KV said...

anak2 kv pun aktif dan buas semacam. Mmg risau gak la. Tp mikirkan dorang pun baru 6 thn dan setahun lbh, harapnya dah besar nanti dorang jadi anak yg baik lah. Mmg risau membesarkan anak ni kan.

CRAZY BEAUTIFUL88 said...

nurmala
betul tu dik, nanti kalu mala ader anak, jangan buat camngitu, sakit ati kak rose nengok

atty
akak pun ader dengar cam gitu atty

dagilachoc aka nani
tulah, minta-minta dapat anak lagi, patutlah kak rose masuk x dapat, dah tukar rupernya

alis
nama akak, rose. tq dik

diamilikku
tulah, sakit ati akak nengok

kv
tulah same ngan anak aka lah, nakal semacam

kakngah said...

saya pn xsuka parents yg pukul anak especially kat tmpt awm. kesian kt anak2. anak2 pun ade harga diri mereka jg. merka pun tau malu. bnyk cara lg blh ajar anak slain dari pukul...

CRAZY BEAUTIFUL88 said...

kak ngah
tulah saya setuju sangat ngan kak ngah

Dee said...

weh..dia sekeh pala anak dia..sok dia tua anak dia lak sekeh dia...

kdg2 bila anak x jaga makpak..kita salahkan anak2..tp penah x terpk napa jd gitu..hmmmm...

 
template by suckmylolly.com