Tuesday, December 08, 2009

CONFINEMENT


gambor ni laki aku amik masa aku lam pantang, tak ingat lah hari ke beraper, rasanya hari ke 25 kot. aku lupa lak nak upload kat blog gambor ni sebab duk diam-diam lam folder lain.



saya pun melalui tempoh pantang cam orang lain gak cuma agak degil ikut arahan mami sebab memang saya degillah. Time ni rasanya berat badan saya lam 59kg kot, saya pun tak ingat sangat. Saya tak pakai bengkung cam orang lain sebab semua anak-anak saya kuar ikut tingkap. jadi perut kena jaga sebab luka kat dalam kita tak tahu baik atau idak. jadinyer hari ketiga after beranak aje saya terus pakai girdle yang agak longgar yang saya beli atas nasihat nurse kat klinik dr. marlek. girdle yang saya beli tu memang sesuai sangat untuk orang yang operate cam saya, pastu masuk hari ke 25 saya terus pakai corset pinggang dan ikat seketatnya, kalu sakit, saya longgar kan sikit. tak sakit kalu saya ketatkan sikit. Lagipun kalu pakai corset senang nak nyusu anak, saya kan fully breasfeed anak.

ni semua tak guna nasihat orang saya sendiri pikir, orang cakap jangan pakai aper-aper kat perut kalu operate tapi tulah takkan nak bagi boncit cam gitu risau lah kan, lagipun ni dah anak ketiga, saya sendiri pun dah sedia maklum.




Alhamdulillah pendekatan yang saya gunakan memang mengempiskan perut sikit demi sikit. perut oh perut, saya amat risau kalu boncit.........







sekarang saya nak story pasal hari-hari confinement saya.........

mami soh gak ikut confinement taboss, tapi kan i broke most of it within the 1st week after i discharged from the hospital.....jahatkan saya.

  • Cannot wash hair for 21 days or bathe for 5 days. (aku tak kira doh, i showered right after kuar from ICU, rasa cam tak segar kalu tak shower, washed my hair after 1 week, aku ader laki kena jaga kebersihan, pantang-pantang gak tapi of coz dia yang duk letak ubat kat tempat bedah, dia yang taruk bedak kat badan aku, dia yang duk sikat rambut, takkan aku nak bagi dia cium bau yang tak sedap dihidu. pastu aku siap blowdry my hair hahahahah...)

  • Do not sleep in front of the fan or air conditioning unit or have direct contact with cold. (emmm rasanya after beranak aje terus masuk ICU, pastu masuk wad semua ader air cone, lagi giler sejuk makkkk. aku try gak to turn off air cond masa kat umah tapi tulah, tangan asyik nak turn on lah bukan turn off)

lagipun aku nak habaq satu rahsia, siang ari aku bersalai, dari anak first lagi tapi aku tak pernah story kat member aku. aku diam-diam aje, supposed malam duk bersalai tapi tulah siang ari aku salai, malam aku tido lam air-cond, takperlah moden campur lama nyer style.

camner nyerrr saya bersalai kat umah yang setinggi langit tu, sonang baitu, umah saya kan ader beranda, laki saya taruk katil kayu kat luar, pastu ampar kotak lu baru ampar tikar sengkuang, kat bawah katil tak guna arang nanti marah lak jiran kat sebelah, pakai dapur gas kecil aje, agak-agak dah lega sikit dari kesejukan aku pun turun dari katil.


  • Can only watch TV or read for 15 minutes at a time, so that the eyes are well-rested. (Yolah tu, mula-mula tu aku ikutlah tapi pastu maner boleh, anak nak nyusu, kalu aku tido sepanjang ari jawabnyer laporlah baby aku). mak aku bolehlah dulu sebab tak fully breastfeed.

  • Cannot cry. (Actually I cried on the 7th day - that's when Baby cinta got jaundice , sikit aje tapi tulah nengok ader kekuningan kat muka aje aku dah meraung, tapi susu ibu penyelamat segalanyer.

  • Cannot carry heavy objects, over-exert self or walk up and down the stairs. ni pengting sebab aku operate, doc pun cakap tak leh carry menda berat... emm yang ni aku patuh sesangat.

  • Do not drink cold or chilled drinks. (I had a sip of Pepsi 12 days after delivering baby cinta - it was rizal, abang, eji n mami's birthday and rizal got me a KFC meal set minus the soft drink... he let me have a sip after i found the hidden Pepsi... yummmmm... heavenly...!)

  • Do not consume excessively “cooling” foods (like kang kong, cucumber, Brinjal, Chinese pears, barley etc. (ok, i don't eat all this but its bcos i don't eat veggie... muahahaha...)

  • Must wear socks, long pants, long shirt (cover up) dan yang paling ponting kain batik.....(hah! aku jumpa doctor marlek pas seminggu balik umah pakai skirt.

2 comments:

attyfir said...

yang penting kena rajin makan ubat..
kty pun dlm pantang tak brp ikut sgt..
setokin kena rajin pakai..

takecare rose..

Irfa said...

harap cepat dapat semula berat idaman

 
template by suckmylolly.com