Friday, January 08, 2010

HARI KETIGA



Hari ketiga persekolahan abang, masih lagi dalam keadaan yang sama, time nak naik van tadi, still nangis lagi, sampaikan aku kena naik sama. duk sama kat dalam van. sampai kat sekolah pun still nangis lagi sebab nak aku temankan sampai ke kelas. tapi hari ketiga ni, ibu bapa tak leh lagi duk kat tepi kelas, semua kena duduk kat canteen, tunggu anak-anak memasing kat saner, bagus gak, x derlah abang danish asyik pandang aku ngan rizal aje.

duk kat kantin pun cam biasa, sekejap-kejap abang akan jenguk kami kat saner. tapi time nak makan ngan balik kan main happy lagi, hilang semua sedih. ni kawan abang hari pertama sekolah n hari orientasi, haris namanya, memula tu abang duk sebelah haris tapi pastu masuk hari ketiga abang duk ngan orang lain lak.




abang duk ngan izzat, tapi still duk kat belakang lagi, tapi aku tak perlu risau sebab kata cikgu kelas abang, by next week depa akan tukarkan semua kedudukan ikut kumpulan. sekarang ni cam campur duduk, ader duk sebelah pompuan, ader yang hari duk sini, besok duk saner, cuma aku tak berkenan ngan satu perangai ibu kat sini yang tak leh bertolak ansur ngan kanak-kanak seusia 7 tahun.

memanglah semua mak pak nak anak dier duk kat depan, kalu boleh kat belakang biar kosong agaknyer, semua berebut nak taruk anak kat depan. makanyer berlaku adegan yang tak sedap didengar, aku laki bini memang tak kan berebut, aku tak paham kenapalah depa semua nak berebut sampai ader yang bermasam muka, pakat berebut nak taruk anak duduk kat depan sudahnya cikgu jugak yang akan tentukan tempatnyer. kedudukan sekarang cuma sementara, nanti cikgu kelas akan tentukan saper duk depan n saper duk belakang.



adalah berlaku satu adegan perang kecil antara ibu dan pelajar, aderlah sorang mak budak perempuan ni sound budak perempuan lain yang duduk tempat anaknyer. katanyer maner boleh tukar-tukar, semalam dah duk saner, duduk ajelah kat situ, sedap mulut aje duk sound budak darjah satu tu, aku duk pandang aje, tercengang pun ader, kalu yer pun kita dah tua janganlah kurang ajar ngan budak darjah satu, cakaplah baik-baik, ini idak sound direct budak pompuan yang amik tempat anaknyer.

pastu mak budak pompuan yang kena sound tu cam tak puas ati lah orang marah anaknyer, dia tak gaduh cuma sindir menyindirlah, pastu tak puas hati, pergi ngadu kat cikgu kelas, sekali cikgu tu cakap, ini semua kedudukan sementara, nanti saya akan buat bentuk kumpulan jadi tak der saper yang akan duk kebelakang.

tak paham aku kenapa lah mak bapak suka sangat berebut tempat untuk anak-anak, memanglah duduk depan tu bagus tapi rasanya bila kita berebut cam gitu, macam tunjuk teladan tak elok untuk anak-anak, rasanya kebanyakkan sekolah semua akan tentukan tempat duduk lepas seminggu, aku dulu pun cam gitu, after seminggu aje cikgu tentukan kedudukan, aper diaorang ni tak pernah gi sekolah ke.

disebabkan aku laki bini tak berebutkan tempat untuk abang danish maka tempat abang adalah kat belakang.

depan ke belakang ke tak kisahlah yang penting abang dengar aper yang cikgu sampaikan dan tumpu sepenuh perhatian, duk depan pun kalu tak dengar aper cakap cikgu tak guna gak, kita smua nak yang terbaik untuk anak-anak tapi rasanya teladan tu lagi penting.


1 comments:

lily lotus said...

lahai camtu plak ekk..mcm2 ekk..at least ly belajar something kat sini sebelum hantar anak darjah satu nanti

 
template by suckmylolly.com