Wednesday, May 13, 2009

MEMBER KAT KAMPUNG

nilah member anak-anak aku kat kampung. yang peliknya kawan abang danish semuanya pompuan, maner pergi member lelaki abang danish???? aku mati-mati ingatkan anak sulung aku main pasir ngan budak lelaki rupernya ngan budak pompuan, patutlah tak lekang duk umah rupernya semuanya aweks-aweks semua.

yang pakai baju pink tu siti hajar dan yang pakai tudung biru tu siti fatimah, depa tu 2 beradik, tapi yang paling rapat ngan kasih adalah siti fatimah, siti hajar lebih rapat ngan anak sulung aku. lelain member tu aku tak hafal nama, dua tu aje yang aku tahu sebab depa sekejap-kejap datang umah ajak anak-anak aku main pondok.











aku suka ngan suasana cam gini, balik kampung laki aku memang realnyer kampung lah, subuh hari dah dengar ayam berkokok bagai diikuti ngan laungan azan yang terang dan kuat. depan rumah lak ader sawah padi terbentang luas. pagi-pagi bfore matahari nak naik dah nampak kelibat beberapa orang kampung duk heret kerbau or lembu sebab nak tambat kat maner-maner padang kecil yang berdekatan. setiap pagi tu jugaklah akan kedengaran sore anak-anak duk menjual kuih. pepagi tu jugaklah riuh-rendah ngan budak sekolah yang menyanyi sambil kayuh basikal nak gi sekolah. Dapatlah mandi air perigi. Bila menjelang tenghari lak, dapat nengok makcik-makcik rumah sebelah duk berkumpul kat motor yang jual sayur, ikan bagai. pastu boleh nampak kelibat pakcik-pakcik yang tangkap ikan kat sawah padi. bila menjelang petang lak, semua anak-anak riuh-rendah balik dari sekolah, boleh lihat budak-budak main pondok-pondok, ader orang meniaga kuih untuk sajian petang. ader lah jugak kelibat orang tua mengayuh basikal sambil bawak beruk kat belakang sebab nak gi panjat kelapa. semua tu adalah suasana real yang payah nak dapat dalam kehidupan cam gini. budak-budak muda kat kampung rizal pun ader ramai yang tak berhijrah ke bandar besar, ader ramai yang tinggal di kampung buat kerja kampung cam kerja kat bendang or kerja buat rumah. pendapatan diaorang kira okeylah lam RM45.00 sehari.



0 comments:

 
template by suckmylolly.com