Tuesday, November 24, 2009

MAKAN




kasih paling susah nak makan, boleh dikatakan anak bertuah ni payah nak makan lam sehari. Makanan rutin kasih bukan nasik, puaslah aku duk suap nasi ngan macam-macam kuah yang aku buat tapi tetap nak makan potato ngan hot dog or kekadang nuggets. Itu ajelah makanan rutin anak dara aku.

Bukan aku tak pernah paksa or suap makan nasi dah cuba tapi tetap tak nak makan nasi gak, agaknya tulah akibatnyer coz masa pregnant kan anak-anak aku, aku gila makan fast food setiap ari, wajib.

aku suap nasi they run off and an hour later, you ask them to open their mouths and the rice is still there. aku pun tak tahu kenapa? Can you forget you have food in your mouth? Or maybe they just really don’t want to eat. Ah. What to do?


Sayur pun agak payah cuma carrot aje kasih duk makan satu batang setiap ari, tupun aku hiris kecik-kecik.

Dulu mami nak soh aku makan nasi dan abiskan satu pinggan nasi, memacam kaedah dia buat. aku ingat lagi when I was a little girl, mami would tell me to finish all my rice. If I didn’t, every grain of rice akan menangis-menangis mintak makan dan tak boleh buang nasi sebab nanti nasi tu akan nangis tak henti-henti terutamanya waktu malam. The same applies for my kids, tapi budak zaman sekarang maner nak percaya, dia buang nasi tu kat koridor pastu dia cakap tak dengar pun nasi tu nangis, tak baik tipu tau, nanti masuk neraka. so what to do???





anak sulung aku pun sama tak suka makan nasi, seminggu sekali adalah, yang lainnya banyak makan roti, burger, hot dog dan ayam goreng. Tapi agak senanglah nak soh makan sebab abang suka duk dapur ngan kitaorang so bau yang kitaorang masak menyebabkan abang mudah lapar.

Abang danish suka masak memasak ni. There are a lot of things abang can do to help while cooking. Abang danish selalu tolong measure, dump the ingredients in the bowl, get the ingredients, put away the ingredients, wash a bowl, mix things and cut up ingredients (mine love to use a plastic knife to cut the carrots into chunks before I put it in the food processor).




dua ketul ayam goreng ni for abang, bukan makan ngan nasi tapi ratah cam tu aje.



setiap ari I ask myself the same question. "What to make for dinner?"

aku betul betul hate that question. For once I would like someone else to answer. Bila aku tanya laki aku nam makan aper malam ni, jawapannya setiap ari sama aje....aper-aper pun boleh asalkan kenyang. So aku goreng ikan kekek ngan buat kari without santan.

Veggies!!!!!!!!!!!!! untuk anak-anak aku jarang sangat masak coz sangatlah struggle to get abang ngan kasih to eat veggies. One of my kids, abang danish won't eat fruits or vegetables, well nothing except banana.



sejak laki aku turun padang gi beli barang basah, memacam ikan lah dia beli, aku lum pernah lagi beli ikan kekek, tapi laki aku pecah rekod beli memacam ikan

2 comments:

Al Quds Travel said...

Al Quds Travel Welcome You :-

"FIESTA ALQUDS TRAVEL FAIR"
Date : 10,11,12 December 2009
Time : 10.30 am - 10.00 pm
Venue : Ruang Legar KB Mall K.Bharu
Organizer : Al Quds Travel Sdn Bhd
Tel No : 609-747 9999

Diskaun hebat untuk semua
pakej pelancongan!!!

CuTeMiUt78 said...

ikan kekek.. mak iloi..hik..hik.. pandai abg rizal beli ikan ya.. emmm kasih ngan abg jarang mkn nasi ya kak. takpe la at least ada makanan lain yg dia nak mkn

 
template by suckmylolly.com